تعیین رابطه صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی
با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان
دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز
فایل word
پژوهش حاضر به تعیین رابطه بین صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز در سال تحصیلی 93-1392 بود. 313دانش آموز (153 پسر، 160 دختر) به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه صفات شخصیت نئو، پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسال کولینز و رید و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایچ استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه ورود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین صفات شخصیت و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان رابطة معنادار وجود دارد. هم چنین بین سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان رابطة معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن بود که از میان متغیرهای پیش بین، به ترتیب دو متغیر وظیفه شناسی و برون گرایی در پیش بینی راهبردهای مثبت تنظیم هیجان به صورت مستقیم نقش داشتند و هم چنین دو متغیر روان رنجوری و تجربه پذیری در پیش بینی راهبردهای منفی تنظیم هیجان به صورت مستقیم و متغیر توافق پذیری به صورت معکوس نقش داشت. در نهایت، تبیین های احتمالی برای یافته ها و هم چنین پیشنهادات و محدودیت های این پژوهش ارائه شده است.
کلید واژهها: راهبردهای مثبت تنظیم هیجان، راهبردهای منفی تنظیم هیجان، صفات شخصیت، سبک های دلبستگی، ابعاد دلبستگی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح کلی پژوهش
1-1- مقدمه.................................................................................... 2
1-2- بیان مسئله............................................................................. 5
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش............................................................. 9
1-4- متغیرهای اساسی پژوهش........................................................ 12
1-5- اهداف پژوهش.......................................................................... 12
1-5-1- هدف کلی..............................................................................12
1-5-2- اهداف جزئی.......................................................................... 12
1-6- فرضیه های پژوهش.................................................................... 12
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها................................................ 13
1-7-1- تعریف مفهومی صفات شخصیت.................................................. 13
1-7-2- تعریف عملیاتی صفات شخصیت....................................................13
1-7-3- تعریف مفهومی سبک های دلبستگی........................................... 13
1-7-4- تعریف عملیاتی سبک های دلبستگی........................................... 13
1-7-5- تعریف مفهومی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان.......................... 14
1-7-6- تعریف عملیاتی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان........................... 14
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه.......................................................................................... 16
2-2- پیشینه نظری................................................................................. 16
2-2-1- تنظیم هیجان............................................................................... 16
2-2-1-1- مبانی هیجان............................................................................ 16
2-2-1-2- تعاریف هیجان و نظریات مرتبط با آن................................................ 17
2-2-1-3- ابعاد هیجان................................................................................ 18
2-2-1-4- تعاریف مختلف تنظیم هیجان.......................................................... 19
2-2-1-5- انواع روش های تنظیم هیجان......................................................... 20
2-2-1-6- فرآیندهای مؤثر در تنظیم هیجانات.................................................... 22
2-2-1-7- انواع استراتژی های هیجان از نظر گارنفسکی و همکاران...................... 28
2-2-1-8- انواع استراتژی های تنظیم هیجان از نظر سایر نظریه پردازان.................. 30
2-2-1-9- نظریه های تنظیم هیجان................................................................ 34
2-2-1- 10- تنظیم هیجان و تمایز آن با سبک های مقابله.....................................35
2-2- 11-1- پیامد تنظیم مؤفق هیجانات............................................................ 36
2-2-12-2- پیامد تنظیم نامؤفق هیجانات............................................................ 37
2-2-12- شخصیت......................................................................................... 39
2-2- 12-1- تعریف شخصیت............................................................................. 39
2-2-12-2- عوامل تعیین کننده شخصیت............................................................. 41
2-2-12- 3- رویکردهای اصلی شخصیت...............................................................42
2-2-12-3-1- رویکرد روان تحلیل گری...................................................................42
2-2-12-3-2- رویکرد رفتار گرایی........................................................................ 44
2-2-12-3-3- رویکرد شناختی............................................................................ 44
2-2-12-3-4- رویکرد انسان گرایی........................................................................45
2-2-12-3-5- رویکرد صفات..................................................................................45
2-2-12-4- نظریه های شخصیت......................................................................... 46
2-2-12-4-1- نظریه بقراط................................................................................... 46
2-2-12-4-2- نظریه آلپورت.................................................................................. 46
2-2-12-4-3- نظریه کتل...................................................................................... 48
2-2-12-4-4- نظریه آیزنک.................................................................................... 49
2-2-12-4-5- نظریه رابرت مک کری و پل کاستا........................................................ 51
2-2-12-4-5- 1- تاریخچه ای از پنج عامل بزرگ......................................................... 53
2-2-12-4-5-2- تفسیر ابعاد نظریه شخصیتی مک کری و کاستا................................... 55
2-2-12-4-6- نظریه ابن سینا..................................................................................59
2-2-13- دلبستگی.............................................................................................. 60
2-2-13- 1- تعاریف دلبستگی................................................................................ 60
2-2-13-2- تفاوت دلبستگی با وابستگی...................................................................63
2-2-13-3- اصول نظریه دلبستگی............................................................................63
2-2-13-4- مراحل دلبستگی.................................................................................. 64
2-2-13-5- مبنای نظری دلبستگی.......................................................................... 64
2-2-13-5-1- نظریه های دلبستگی......................................................................... 65
2-2-13-5-2- نظریه روان تحلیل گری فروید................................................................ 65
2-2-13- 5-3- نظریه آنافروید................................................................................... 66
2-2-13-5-4- نظریه اریکسون.................................................................................. 66
2-2-13-5-5- نظریه یادگیری................................................................................... 67
2-2-13-5-6- نظریه کردارشناسی........................................................................... 68
2-2-13-5-7- نظریه شناختی.................................................................................. 68
2-2-13-5-8- نظریه آدلر.......................................................................................... 69
2-2-13-5-9- نظریه اشپیتز ..................................................................................... 70
2-2-13-5- 10- نظریه ماهلر .................................................................................... 70
2-2-13-5-11-نظریه ملانی کلاین............................................................................. 71
2-2-13-5-12- نظریه کارن هورنای............................................................................ 72
2-2-13-5-13-نظریه هارلو....................................................................................... 72
2-2-13-5-14- نظریه دونالد وینی کات........................................................................ 73
2-2-13-5-15- نظریه سالیوان....................................................................................74
2-2-13-5-16- نظریه مازلو........................................................................................ 74
2-2-13-5-17- نظریه دلبستگی بالبی......................................................................... 74
2-2-13-6- انواع سبک های دلبستگی(سه گانه) در کودکان............................................ 77
2-2-13-7- دلبستگی نوجوانان................................................................................... 79
2-2-13-8-1- دلبستگی بزرگسالان.............................................................................. 80
2-2-13-8-2- سبک های سه گانه دلبستگی بزرگسالان.................................................. 82
2-2-13-9- تفاوت دلبستگی بزرگسال و کودک................................................................ 84
2-2-13-10- الگوهای فعال درونی................................................................................. 85
2-2-13-11- الگوی چهارگروهی دلبستگی بزرگسال......................................................... 87
2-2-13-12- تغییر در دلبستگی..................................................................................... 90
2-3- پیشینه پژوهشی.................................................................................................92
2-3-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور ............................................................. 92
2-3-2- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور ........................................................... 98
2-4- جمع بندی........................................................................................................ 101
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- مقدمه.............................................................................................................. 104
3-2- روش تحقیق...................................................................................................... 104
3-3- جامعه آماری...................................................................................................... 104
3-4- نمونه و روش نمونه گیری.......................................................................................104
3-5- ابزارهای پژوهش..................................................................................................105
3-5- 1- پرسشنامه شخصیتی نئو....................................................................................105
3-5-2- پرسشنامه دلبستگی بزرگسال کولینز و رید............................................................ 106
3-5-3- پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان........................................................................ 108
3-6- نحوه اجرای پرسشنامه ها و جمع آوری داده ها........................................................... 109
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها..................................................................................... 110
فصل چهارم : یافته های تحقیق
4-1- مقدمه................................................................................................................... 112
4-2- یافته های توصیفی.................................................................................................. 112
4-3- یافته های استنباطی................................................................................................ 115
4-3-1- آزمون فرضیه ها..................................................................................................... 115
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه .................................................................................................................... 125
5-2- بررسی و مقایسه نتایج پژوهش با یافته های پژوهش های پیشین...................................... 125
5-3- نتیجه گیری............................................................................................................... 133
5-4- پیشنهادهای پژوهش.................................................................................................. 134
5-4-1- پیشنهادهای پژوهشی............................................................................................ 134
5-4-2- پیشنهادهای اجرایی................................................................................................ 134
5-5- محدودیت های پژوهش................................................................................................ 135
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی..................................................................................................................... 136
منابع لاتین ........................................................................................................................ 145
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2-1- ویژگی های افراد با نمره بالا و پایین در هر یک از ابعاد شخصیتی................................................................ 58
جدول 4-1- فراوانی و درصد متغیر جنسیت دانش آموزان......................................................................................... 112
جدول 4-2- فراوانی و درصد متغیر رشته تحصیلی دانش آموزان................................................................................. 112
جدول 4-3- فراوانی و درصد متغیر پایه تحصیلی دانش آموزان................................................................................... 113
جدول 4-4- میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی و راهی و......................... 114
جدول 4-5- ضرایب همبستگی بین متغیرهای صفات شخصیت و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان..................................... 115
جدول 4-6- ضرایب همبستگی بین متغیرهای صفات شخصیت و راهبردهای منفی تنظیم هیجان.................................... 116
جدول 4-7- ضرایب همبستگی بین متغیرهای سبک های دلبستگی و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان............................. 117
جدول 4-8- ضرایب همبستگی بین متغیرهای سبک های دلبستگی و راهبردهای منفی تنظیم هیجان............................ 117
جدول 4-9- ضرایب همبستگی بین متغیرهای ابعاد دلبستگی و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان...................................... 118
جدول 4-10- ضرایب همبستگی بین متغیرهای ابعاد دلبستگی و راهبردهای منفی تنظیم هیجان.................................... 118
جدول 4-11- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای مثبت تنظیم هیجان دانش آموزان............ 119
جدول 4-12- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین.......................................................................... 119
جدول 4-13- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای منفی تنظیم هیجان دانش آموزان............ 120
جدول 4-14- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین.......................................................................... 120
جدول 4-15- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای مثبت تنظیم هیجان دانش آموزان........... 121
جدول 4-16- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین......................................................................... 121
جدول 4-17- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای منفی تنظیم هیجان دانش آموزان........... 122
جدول 4-18- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین......................................................................... 122
پایان نامه
روانشناسی
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل2-1- پنج خانواده از فرایندهای تنظیم هیجان مطابق با مدل کیفیت تولید هیجان................. 23
شکل 2-2-رابطه دو بعد از شخصیت، برمبنای تحلیل عاملی و طبایع چهارگانه یونانی.................. 51
شکل 2-3- محورهای اجتناب و اضطراب و سبک های چهارگانه دلبستگی بزرگسال.....................89
شکل2-4- الگوهای مثبت و منفی از خود ودیگران.................................................................90
مبلغ قابل پرداخت 50,000 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا